5 stappen om jouw diensten zonder angst te verkopen

Als business coach is het één van de meest voorkomende angsten waarmee ondernemers geconfronteerd worden. De angst om te verkopen, zonder pushy over te komen.

We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat we op een opdringerige, onaangename manier worden benaderd, en dat is vaak een onplezierige ervaring.

Eerlijk gezegd zijn de technieken die je ongemakkelijk maken vaak gewoon slechte verkoopvaardigheden. Verkopen is bedoeld als een dienstverlenende handeling waar zowel de klant als de leverancier baat bij hebben. 

Als verkopen correct gebeurt, doen beide partijen er voordeel mee. 

Ik deel graag mijn top vijf tips om verkopen aangenamer en makkelijker te maken.

b1

1. Maak eerst contact

Als het erop aankomt, draait verkopen om relaties. Mensen doen zaken met mensen.

Als je de tijd neemt om met iemand in contact te komen voordat je jouw aanbod deelt, toont dat een oprechtheid waar klanten zich vaak toe aangetrokken voelen.

Niets voelt erger dan wanneer het lijkt alsof iemand alleen maar om je geld geeft, dus zorg ervoor dat je jouw potentiële klanten niet dat gevoel geeft.

Tegenwoordig maken we heel wat reclame online: website, social media, advertenties,... Dat is makkelijk. Maar eens we echt mensen ontmoeten loopt het heel wat stroever.

Nochtans is het belangrijkste deel van het verkoopproces het opbouwen van een band - sla die niet over.

b2

Twee van mijn favoriete manieren om een band op te bouwen met klanten:

  • actief luisteren 
  • open vragen stellen

Actief luisteren vereist dat je jouw klant je onverdeelde aandacht geeft en hem laat weten dat hij die heeft.

Je kan non-verbale signalen gebruiken, zoals knikken met je hoofd als ze spreken om hen te laten weten dat je volledig geïnteresseerd bent in wat ze zeggen.

Vragen met een open einde zijn vragen die een antwoord vereisen dat grondiger is dan "ja" of "nee". Dit soort vragen nodigt jouw klanten uit om open met jou te zijn, wat kan helpen een band op te bouwen en hen aanmoedigt jou aardig te vinden en te vertrouwen.

 2. Luister meer dan je praat

Er is een reden dat we twee oren en één mond hebben.

Zorg ervoor dat je meer luistert naar jouw potentiële klanten dan dat je tegen hen spreekt.

Als je je richt op het stellen van open vragen en dan luistert naar hun antwoorden, zal je vaak merken dat ze zichzelf aanpraten waarom ze misschien nodig hebben of willen wat jij aanbiedt.

Meer luisteren is een krachtige manier om niet alleen een band op te bouwen met klanten, maar ook om hen te laten zien dat je je dienstbaar opstelt en niet alleen een verkoop wilt doen.

b3

3. Verkoop een verandering, niet een product of dienst

Niemand geeft om coaching, webdesign of adviesdiensten zelf. Mensen geven om wat een dienst voor hen kan doen.

Wanneer je marketingmateriaal schrijft of een dienst aanprijst, vraag jezelf dan af: Waarom zouden mijn ideale klanten er iets om geven?

Het antwoord op die vraag zal je waarschijnlijk wat aanwijzingen geven over hoe je jouw klanten kan benaderen.

Het is gemakkelijk om de gewoonte te krijgen om te praten over wat je verkoopt in plaats van waarom je het verkoopt. Zorg ervoor dat je niet in deze val trapt.

Enkele nuttige manieren om ervoor te zorgen dat je je richt op het "waarom", zijn het praten over de transformatie die klanten kunnen verwachten in jouw marketingcontent en het delen van klantresultaten en getuigenissen.

b4

4. Praat over hen, niet over jezelf

Uiteindelijk willen klanten weten hoe jouw product of dienst hen voordeel kan brengen. Dat is voor hen belangrijker dan te horen hoe het jou bevoordeelt.

Een klant zal bijvoorbeeld veel meer geïnteresseerd zijn in hoe een face wash zijn acne kan verhelpen dan hoe die van jou is genezen.

Onthoud dit eenvoudige punt wanneer je gesprekken voert met potentiële klanten, en zorg ervoor dat je de focus op hen houdt.

b5

5. Sta jezelf toe om verder te gaan

Als je de tijd neemt om een band op te bouwen met potentiële klanten en naar hen te luisteren, zal je waarschijnlijk een vrij goed idee hebben of iemand echt geïnteresseerd is in wat je aanbiedt.

Als de persoon niet geïnteresseerd is, is het goed om verder te gaan. Je hoeft niet aan iedereen te verkopen om succesvol te zijn.

Als je jezelf toestaat om verder te gaan met die relatie, voelt de persoon zich vaak meer op zijn gemak en kan hij in de toekomst zelfs andere mensen naar je doorverwijzen.

b6

Conclusie

Daar heb je ze - mijn top vijf tips om je te helpen verkopen zonder salesy te klinken.

Als je deze strategieën toepast, ben ik ervan overtuigd dat je kan verkopen op een manier die zowel voor jou als voor jouw klanten goed voelt.

Dus kom buiten en begin met verkopen. Wees een mens, niet een 'bedrijf'

Heb je zelf prachtige online campagnes, maar is ermee onder de mensen komen nog een stap te ver? Met een coaching traject kijk ik wat er achter zit. Ik help je om dat kleine stapje te zetten om naar buiten te komen.

Want, als ondernemer is het verkopen van diensten essentieel voor de continuïteit van je business.

Laten we eens samenzitten

Contacteer mij

© Q-Pilot CommV - BE0779.613.843
LOGIN | website door GESELLE.be